16 Οκτωβρίου 2016

H Kούβα κερδίζει την μάχη για το Havana Club

Η μάχη για το ποιος έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το εμπορικό σήμα Havana Club στις Ηνωμένες Πολιτείες, διάρκειας δύο δεκαετιών, έληξε ήσυχα αυτή την εβδομάδα στο Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων με την απόφαση ότι ο νόμιμος ιδιοκτήτης είναι κρατική κουβανική εταιρεία.

Πρόκειται για την απαίτηση της εταιρείας Bacardi έναντι της εταιρείας Cubaexport -κουβανικό συνεργάτη της γαλλικής εταιρείας ποτών Pernod Ricard- για την διανομή παγκοσμίως του πιο εμβληματικού κουβανικού ποτού, to γνωστο ρούμι Ηavana Club.

Λόγω του αποκλεισμού, το κουβανικής παραγωγής ρούμι δεν μπορούσε να πωλείται στις ΗΠΑ. Όμως, μετά την έναρξη της διαδικασίας εξομάλυνσης των σχέσεων ΗΠΑ – Κούβας, πλησιάζει η μέρα που το κουβανικό ρούμι δεν θα φτάνει μόνο μέσα στις βαλίτσες των επισκεπτών του νησιού, αλλά θα πωλείται ελεύθερα στην αγορά των ΗΠΑ.

Την περασμένη Τετάρτη το γραφείο εμπορικών σημάτων ενημέρωσε τον δικηγόρο της Νέας Υόρκης Ντέιβιντ Μπερστέιν, που εκπροσωπεί την Cubaexport, ότι η καταχώρηση στις ΗΠΑ του εμπορικού σήματος της κουβανικής εταιρείας Ηavana Club είχε ανανεωθεί, αλλά μόνο μέχρι την 27η Γενάρη. Αυτό προέκυψε γιατί έληξε η δεκαετής περίοδος που ξεκίνησε το 2006 όταν είχε απορριφθεί η απόπειρα της Cubaexport να κατοχυρώσει πάλι το εμπορικό σήμα.

Ο Όλιβερ Κάβιλ, εκπρόσωπος της εταιρείας Pernod Ricard δήλωσε ότι έχει ήδη υποβληθεί αίτηση για ανανέωση του σήματος για τα επόμενα 10 χρόνια.

Η εταιρεία Bacardi επιχείρησε να ενισχύσει τη θέση της πουλώντας το δικό της Havana Club – που κατασκευάζεται στο Πουέρτο Ρίκο με την συνταγή της οικογένειας Arechabala στη Φλόριντα - για να κατοχυρώσει δικαιώματα ιδιοκτησίας μέσω της χρήσης του σήματος.

Μετά την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου τον Μάιο του 2012 να εξετάσει την υπόθεση, η Bacardi περίμενε από το Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων να ακυρώσει το δικαίωμα της Cubaexport να χρησιμοποιεί το όνομα (Havana Club) στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Όμως η Cubaexport υπέβαλε αίτηση στο γραφείο εμπορικών σημάτων υποστηρίζοντας ότι η καταχώρηση δεν θα μπορούσε να ανακληθεί και θα παρέμενε παγωμένη όσο διατηρείτο ο αποκλεισμός της Κούβας.

Παρά το γεγονός ότι η Κούβα και οι ΗΠΑ αποκατέστησαν τις διπλωματικές τους σχέσεις το προηγούμενο έτος, ο αποκλεισμός απαγορεύει τις οικονομικές συναλλαγές με το νησί αν δεν έχουν εγκριθεί από το Γραφείο Ελέγχου Αλλοδαπών Περιουσιακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών (OFAC).

Όταν η Cubaexport προσπάθησε το 2006 να πάρει άδεια από το OFAC για να μπορέσει να πληρώσει 500 δολάρια για την ανανέωση του εμπορικού σήματος Havana Club, το OFAC αρνήθηκε να την χορηγήσει με το σκεπτικό ότι αφού συμβουλεύτηκε το υπουργείο Εξωτερικών, “η χορήγηση άδειας στην Cubaexport θα ήταν ασυμβίβαστη με την πολιτική των ΗΠΑ”. Έτσι η καταχώρηση του σήματος στην Cubaexport κηρύχθηκε “άκυρη, ληγμένη”.
Το αίτημα συνδέθηκε επίσης με το άρθρο 211 ενός νομοσχεδίου του 1998 για τις Ομοσπονδιακές Δαπάνες που απαγορεύει οποιαδήποτε χρήση εμπορικών σημάτων ή πληρωμών, σχετιζόμενα με επιχείρηση ή περιουσιακά στοιχεία που έχουν κατασχεθεί.

Η Cubaexport αμφισβήτησε την απόφαση του OFAC προσφεύγοντας σε ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο στην Ουάσινγκτον, όμως έχασε τη δίκη, καθώς και την έφεση. Στη συνέχεια, προσέφυγε στο Ανώτατο δικαστήριο, το οποίο αρνήθηκε να εξετάσει την υπόθεση και έτσι αυτή επέστρεψε στο γραφείο εμπορικών σημάτων το 2012.

Ωστόσο πρόσφατα, η Cubaexport ζήτησε εκ νέου άδεια για να πληρώσει τα τέλη ανανέωσης του εμπορικού σήματος και αυτή τη φορά της χορηγήθηκε, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Pernod Ricard, Όλιβερ Κάβιλ.

Την περασμένη Τρίτη, κατατέθηκε η εν λόγω άδεια πληρωμής του τέλους ανανέωσης της καταχώρησης του 2006, καθώς και τα υπόλοιπα δικαιολογητικά και την επόμενη μέρα η καταχώρηση του εμπορικού σήματος ανανεώθηκε.

Όσον αφορά την επίπτωση της απόφασης για την επιχείρηση, ο Κάβιλ είπε: “Δεν είναι ιδιαίτερα ιδιαίτερα σημαντική. Δεν έχει την καμία επίπτωση στην επιχειρηματική δρασητριότητα γιατί το εμπάργκο παραμένει σε ισχύ”.

Η εταιρεία Pernod Ricard, η οποία έχει επίσης επιβιώσει από τις προκλήσεις της Bacardi για την διεθνή χρήση του εμπορικού σήματος Havana Club, συνεχίζει να διανέμει το ρούμι Ηavana Club σε περισσότερες από 100 χώρες και πουλά περίπου 4 εκατομμύρια κιβώτια.

(Δημοσιεύτηκε στο Miami Herald και μεταφράστηκε στα ισπανικά από το Cubadebate)

Πηγή : www.cubadebate.cu





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα πιο διαβασμένα της βδομάδας

Ενδιαφέροντα ιστολόγια